VISUEL IDENTITET

En visuel identitet er fundamentet for din virksomheds branding

en fuldendt visuel identitet

Derfor kan du ikke nøjes med et logo

Du kan have nok så gode produkter eller services, men formår du ikke at have en tydelig og målrettet kommunikation, er der ingen, der opdager din virksomhed og ingen, der får glæde af det, du tilbyder. Mere end nogensinde før, er det derfor essentielt at have helt styr på din branding, og her er en visuel identitet første step.

Du kan se din visuelle identitet som et puslespil. Puslespillet er sammensat af forskellige brikker i form af logo, farver, skrifttyper, billeder og illustrationer. Hver for sig er brikkerne intetsigende, men når puslespillet samles skabes den fuldendte overflade.

Har man kun et logo, støder man hurtigt på udfordringer, når man skal lave sin hjemmeside eller andet salgsmateriale. Her bliver det nemlig tydeligt, at det er essentielt også at have skrifttyper, definerede farver og en helstøbt identitet, der skaber genkendelighed.

Dette er grunden til, at vi hos Unseen Studio konsekvent siger nej til kunder, der “bare lige skal have designet et logo”. Det er simpelthen ikke nok, hvis du skal skabe stærk kommunikaiton med en tydelig rød tråd.

Med en fuldendt identitet sikrer vi, at dit brand har karakter, opnår genkendelighed, taler direkte til din målgruppe og at brandet er stærkt nok til at indtagede den markedsposition, du ønsker. Derudover giver den visuelle identitet klare retningslinjer, når der senere skal designes website, brochure og øvrigt salgsmateriale.

Identitetselementerne – logo, farver, skrifttyper, billedstil og grafikstil – samles i en identitetspakke med alle nødvendige filtyper og præsenteres i en designmanual med retningslinjer for brugen.

Mere end et visuelt produkt

En transparent
procestilgang

Hos Unseen Studio arbejder vi med design – men vi har en udvidet tilgang og arbejder med mere end det visuelle. Før påbegyndelsen af enhver opgave går vi derfor i dybden med din virksomheds strategiske og værdibaserede fundament. Herefter skaber vi de visuelle løsninger, der transformerer din virksomhed til et stærkt brand.

Herunder får du indblik i den typiske proces for identitetsopgaver.

Step 01

Understand

Vi faciliterer en strategisk workshop, hvor vi kortlægger din virksomheds kernefortælling, målgruppe, værdibaserede eksistensgrundlag m.m. Dette giver os det nødvendige fundament for den kreative del af processen.

Step 02

Uncover

På baggrund af det strategiske og værdibaserede fundament udformer vi to-tre forskellige stilretninger. Du vælger én retning eller elementer fra forskellige retninger, der skal danne grundlag for dit brands visuelle univers.

Step 03

Unfold

Vi arbejder ud fra den valgte stilretning og udformer de specifikke identitetselementer. Det er vigtigt for os, at arbejde med balancen mellem at udfordre og give dig ro i maven. Vi involverer dig derfor gennem to korrekturrunder.

Step 04

Unleash

Efter korrekturrunderne finpudser vi identiteten. Slutteligt overleverer vi den endelige identitetspakke med alle relevante filtyper samt en fyldestgørende designmanual med retningslinjer for, hvordan du skal anvende din nye visuelle identitet.

indholdet

Elementerne i en visuel identitet

Herunder går vi i dybden med de forskellige elementer, som en visuel identitet består af. Når vi er færdige med dit projekt, modtager du en samlet mappe hvori du finder logo i relevante filtyper, skrifttyper og øvrige grafiske elementer såsom illustrationer. Derudover modtager du også en designmanual, der grundigt beskriver, hvordan du bruger de forskellige elementer.

Designmanual

Designmanual, brandguide, brandbook … Kært barn har mange navne. Hos Unseen Studio kalder vi det oftest en designmanual og her er der tale om en PDF, der har overblik over alle dine identitetselementer samt retningslinjer for, hvordan du skal bruge dem.

Manualen dykker eksempelvis ned i, hvordan du må anvende dit logo, og indeholder farvekoder (HEX, CMYK, RGB og Pantone efter behov) på alle de nuancer, som du må benytte i din visuelle kommunikation.

En designmanual er ikke blot et essentielt redskab internt, men også en nødvendighed, hvis du senere får brug for hjælp fra andre samarbejdspartnere, der skal have indblik i dit brands visuelle univers.

Logo

Et logo er ofte et af de første elementer, der præsenteres i en designmanual, og det er et helt essentielt kendetegn for dit brand. Logoet skal først og fremmest illustrere din virksomheds navn, men det er også et værktøj til at afspejle dit brands overordnede visuelle univers og eventuelt visualisere de services eller produkter, du tilbyder. 

Når vi skaber logoer differentierer vi mellem et navnetræk (virksomhedsnavn skrevet med bogstaver) og et bomærke (en illustration). Ser man eksempelvis på et brand som sportsmærket Nike, har de et sammensat logo. Navnetrækket består af bogstaverne, “Nike”, der er skrevet med en stærk sans-serif skrifttype og hælder let til højre for at signalere fart og bevægelse, mens bomærket er den velkendte grafiske “swoosh”-illustration.

Stærke logoer sætter sig fast i vores bevidsthed og er uundværligt, hvis din virksomhed skal fremstå som et professionelt og seriøst brand.

Skrifttyper

Enhver helstøbt identitet har en eller flere skrifttyper. Her tænker vi ikke på skrifttypen i dit logo, men på skrifttypen der anvendes på din hjemmeside, på dit visitkort og andre produkter.

Der er mange forskellige typer af skrifttyper, og hver enkelt udstråler forskellige værdier og differentierer desuden i forhold til læsbarhed.

I arbejdet med skrifttyper taler man også om begrebet typografi. Her er der fokus på, hvordan man anvender de udvalgte skrifttyper i samspil. Det handler blandt andet om, hvordan man skaber et optimalt hierarki, hvor der er balance mellem forskellige tekstafsnits størrelser og tykkelser, og hvordan man bedst guider læserens øjne gennem brugen af skrifttyperne. 

Farvepalet

Ønsker du at udstråle professionalisme og konservative værdier eller har du en bæredygtig agenda og ønsker at fokusere på bløde værdier og imødekommenhed? Uanset hvilken historie du ønsker at fortælle er farver det helt rigtige værktøj til at visualisere følelser, og derfor definerer vi en farvepalet i forbindelse med enhver identitetsopgave. En stærk palet tager højde for både farvepsykologi, genkendelighed, værdier samt æstetik består af en håndfuld farver og nuancer, der sikrer, at du både kan skabe kontraster og opnå balance, når du eksempelvis skal arbejde med dit layout på din hjemmeside og tryksager.

Billedstil

Man siger, at et billede siger mere end tusind ord, og det giver mening, da billeder kan du vække dit brand til live og tilføje personlighed, som du du måske har svært ved at udtrykke gennem ord. Definering af en billedstil er derfor en vigtig del af din visuelle identitet. I defineringen af billedstilen arbejdes der med både portræt- og stemningsbilleder samt produktbillder, så du har tydelige guidelines for alle relevante kategorier.

Grafik-/Illustrationsstil

Ikoner, illustrationer, mønstre og print. Der findes et hav af muligheder, når det kommer til grafik, og med det et tydelig visuelt udtryk du mulighed for at skabe blikfang, fortælle historier og visualisere værdier.  Når vi skaber en visuel identitet definerer vi derfor altid en grafik-/illustrationsstil; et fast udtryk for det såkaldte femte element. 

Eksempler på

visuelle identiteter

2Ø

KUNDE2Ø SERVICEVISUEL IDENTITETWEBSITEDIGITALT CONTENTSALGSMATERIALEBrandets logo er rent og enkelt, som hylder styrken i simpliciteten, og lader den enkelte beskuer danne egne historier. Når typografiens snit anvendes korrekt, hjælper de med at styrke vores...

Kropsterapeutisk Institut

Kropsterapeutisk Institut

KUNDEKROPSTERAPEUTISK INSTITUT SERVICEVISUEL IDENTITETILLUSTRATIONERWEBSITEDIGITAL CONTENTLAYOUTVi har været med til at skabe det fundamentale i den visuelle identitet, som efterfølgende er blevet implementeret på bl.a. website og sociale medier.Kvalitet, faglighed og...

Bertoni

Bertoni

KUNDEBERTONI SERVICEUDVIDELSE AF VISUEL IDENTITETDIGITALT CONTENTSALGSMATERIALEMANUALER TIL BL.A. SOME SAMT POS-MATERIALEHver kampagne har sine egne kendetegn med illustrationer, grafiske elementer samt brugen af skrifttyper.vi har sat retningslinjerne for, hvordan...

Et dedikeret hold

Mød dine designere

Hos Unseen Studio vil du møde et lille, sammentømret team. Vores erfaringer spænder bredt fra bureaubranchen til inhouse designafdelinger, og med en bred kompetencevifte har vi muligheden for at styrke dit brand 360°. Med en fast kontaktperson er du desuden sikret et tæt samarbejde, hvor du kan føle dig i trygge hænder.

Skal vi skabe din virksomheds visuelle identitet, vil du typisk møde Lin eller Christina. De tager dig igennem den inkluderende identitetsproces step for step. Med stor erfaring indenfor identitetsudvikling, ved de lige hvornår, du har brug for at blive udfordret, og har evnerne til at rykke både dig og din virksomhed.

Er du klar til at komme i gang?

Sæt den værdibaserede
identitetsproces i gang

01

Udfyld vores kontaktformular

Tryk på “Sæt i gang” herunder og udfyld vores kontaktformular, hvor du deler dine specifikke behov, og gør os klogere på, hvem du er, og hvad din virksomhed tilbyder.

02

Book en afklarende samtale om dine mål

Hvis vi vurderer, at vi er de rette til at hjælpe med dit projekt, sætter vi et afklarende møde i kalenderen, hvor vi gennemgår dine behov og ønsker.

03

Gennemgå dit tilsendte tilbud

Efter vores møde sammensætter vi et tilbud (evt. med flere mulige pakker). Herefter kræver det blot en godkendelse fra dig, inden vi kan opstarte samarbejdet!